Hogyan válassz magadnak coachot?

"
Első cikkemben azt szedtem össze, mely szempontokat érdemes végiggondolni és figyelembe venni coachunk kiválasztása során. Nem egyszerű feladat ez, hiszen ha még nem vettünk részt coaching folyamatban, nehéz meglátni a lényeges pontokat. Az eredményes coaching folyamat ezzel a lépéssel kezdődik, így érdemes rá időt szánni. Jöjjenek a konkrét tippek, szempontok a megfelelő szakember kiválasztásához!
2023. 07. 12.

írta: Borsodi Petra

írta: Borsodi Petra

Ha elszántad már magad, hogy elmész coachingra, biztosan sokat utánaolvastál a témának. Mi ez pontosan, mikor és kinek érdemes coachingra menni, mi várható egy coaching ülésen stb. Magáról a folyamatról, az eszközökről a BUSINESS COACHING oldalon olvashatsz bővebben, itt én is részletesen összeszedtem már a legfontosabb tudnivalókat. Tehát megvan a témád, az elhatározásod, a következő lépés pedig az lenne, hogy eldöntsd: ki legyen a coachod?
Jó kérdés… igaz? Olyan sok embernek van ilyen titulusa, annyi helyen tanítják, hogy az ember teljesen el tud veszni a sok információban, lehetőségben. Milyen szempontok alapján érdemes dönteni? Hogyan állapítható meg, hogy a kiszemelt coach jó választás lesz-e? Az első blogbejegyzésemben ezekre a kérdésekre keresem a választ, hogy támpontokat adjak a megfelelő szakember kiválasztásához.

1. Képzettség

Fontos, hogy a kiszemelt szakember rendelkezzen okleveles coach végzettséggel, melyet olyan képzésen szerzett, ahol min. 80-100 órában tanulta a szakmát. Ne feledd: azért, mert valaki tanácsadó, HR-es, pszichológus vagy valamilyen szakmai vezető, még nem elegendő ahhoz, hogy a coachingot színvonalasan tudja művelni. A coaching is segítő szakma, ahol ügyfelekkel dolgozunk, vagyis nagyon fontos, hogy az üléseket megfelelő szakmai tudás alapján építsük fel, ismerjük a coachingban rejlő lehetőségeket, ugyanakkor ismerjük a határait is. Mi számít coaching témának és mi nem? Mi az, amivel más szakemberhez érdemes fordulnia a coacheenak? Van-e olyan pont, amikor a coach nem vállalja a témát vagy az ügyfelet? Ezek mind olyan kérdések, melyek egy felelősségteljes, képzett coachnak eszébe jutnak és kellő tudással, tapasztalattal felvértezve meg is tudja őket válaszolni.

Sokan azt is fontosnak tartják, hogy milyen jellegű coaching tanulmányokat végzett a coach. Nos, ez valóban fontos lehet, viszont azt gondolom, hogy aki nem ismeri az egyes coaching irányzatokat, módszertanokat, annak vajmi keveset mond, hogy a coach GROW módszer szerint vagy épp Gordon módszer szerint dolgozik-e… Ha ügyfélként még ennek is utánanézünk, az abszolút plusz pont, de nem hiszem, hogy ezen múlik a jó választás.

2. Specializáció, egyéb szakmai tapasztalat

Alapvetően a coach szakma azt tartja, hogy nem kell mélyen ismernünk az ügyfél kihívásának minden elemét, pl. az iparágat, amelyben dolgozik, vagy a pontos feladatait. Nyilván, a coach nem érthet mindenhez, nem ez az elsődleges feladata, munkáját, azaz a kérdezést ezek nélkül is el tudja végezni. Nem árt azonban tisztában lenni azzal, milyen a coach szakmai háttere, passzol-e bármi ezek közül az ügyfél témájához, történetéhez. Ügyfél oldalról könnyebb lehet a kapcsolódás és elköteleződés, ha tudja, hogy a coach releváns múltbéli tapasztalattal vagy ismerettel, tudással rendelkezik az ő kihívását illetően.
Konkrét példát nézve:
Egy karrier coaching folyamatban valószínűleg jobb szívvel bízzuk magunkat olyan szakemberre, aki már látott kiválasztást, esetleg maga is volt vezető vagy pályamódosító, mint olyan valakire, akinek ez hiányzik az eddigi hátteréből.

Milyen specializációk léteznek? Van olyan coach, aki felsővezetők coachingjára szakosodik (executive coaching), van, aki inkább life coaching témában vállal üléseket. Megint másik specializáció a karrier coaching, ahol kifejezetten a szakmai pályafutás témakörében dolgozik a coach. A karrier coachingról bővebben ITT olvashatsz.

3. Kémia

A coaching nem más, mint segítő szakma, emberek közötti együttműködés. A coach a személyiségével is dolgozik, ezért ez a szempont elengedhetetlen. Hiába profi valaki szakmailag, ha személyiségben, stílusban, habitusban nem illik össze leendő ügyfelével.

4. Ajánlás

Ha valamelyik ismerősöd már járt az általad kiszemelt coachnál, esetleg látta valahol előadni, olvasta az írásait, esetleg ismeri is őt, és minden szempontból ajánlja neked a szolgáltatását, az jó jel. Mindezzel együtt – és az előző pontra felhívva a figyelmet -, érdemes ilyenkor is résen lenni, hiszen ami egyikünknek passzol, a másikunknak lehetséges, hogy nem. Más a személyiségünk, más a kihívásunk, mások az elvárásaink, az elképzeléseink a coachingról stb.

5. Szakmai megjelenés

Használjuk ki az internet világát és keressünk rá leendő coachunkra! Milyen tartalmak jelennek meg vele kapcsolatban? Milyen szakmaiságot tükröznek ezek a tartalmak? Érdemes végignézni a weboldalát, a cikkeit – ezek tetszenek-e nekünk, tudunk-e azonosulni az üzenetével, a stílusával? Nézzünk utána, milyen egyéb felületen, esetleg csoportban van jelen a coach, és ott mit kommunikál magáról, a szolgáltatásairól. Kinek és hogyan teszi ezt?

6. Ismerős, barát coachok

Csábító lehet, ha éppen közelről, személyesen ismersz egy coachot, vagyis ha egy ismerősöd, esetleg volt kollégád, barátod épp ezt a szakmát űzi. Kézenfekvő lehet, hogy elmész hozzá, hiszen a kémia úgyis működik, a folyamat elején lévő ”ismerkedés” így ki is van pipálva. Mégis azt javaslom, ne kezdjétek el az együttműködést, ne ez legyen a fő szempont a coach kiválasztása során. Több ismerősöm kért már engem is, hogy coacholjam őket, idáig mindenkinek nemet mondtam. 🙂 Ez a kémia ugyanis nem egyenlő azzal a kémiával, ami a coachingban kívánatos. Egy coach-ügyfél kapcsolat teljesen más alapokon nyugszik, mint egy közeli ismeretség vagy barátság. Nem jó, ha vannak előismeretek, személyes információk egymásról, torzítják a coaching folyamatot szinte minden ponton.

Tegyük fel, hogy kértél be a megadott szempontok figyelembevételével 3 ajánlatot. A kémia nem tud máshogy kiderülni, mint hogy beszéltek vagy találkoztok. Egy telefonbeszélgetés mindenképp javasolt, ebből már sok minden leszűrhető, ezért az alábbi kérdések megválaszolását javaslom a döntés meghozatala előtt:
Mennyire érezted azt, hogy meghallgat a coach?
Mennyire értette meg a helyzetedet?
Tett fel kérdéseket a megértés segítségében? Ha igen, milyenek voltak ezek? Úgy tetted le a telefont, hogy ez egy gördülékeny beszélgetés volt?
Tett hozzá olyan információt a coach, hogy volt már hasonló esete?
Elhangzott-e bármi plusz, amitől úgy érzed, ő lesz a megfelelő szakember számodra?
Mit ígért neked a telefonbeszélgetés során?

Utóbbi kérdés azért sarkalatos, mert ennyi információcsere alapján a legtöbb dolgot nehéz előre megmondani vagy bármi nagyívűt ígérni: pl. hány alkalom szükséges (itt csak egy körülbelüli számot lehet mondani a tapasztalatok alapján, semmiképp nem biztosat). Mindenképp figyelemfelkeltő, ha szélsőséges dolgokat ígér valaki már az elején: a szenzációhajhász mondatok, miszerint ”innentől minden megváltozik” stb. nem a jó irányt mutatják.

Ha úgy látod, megvan a megfelelő szakember, kezdj bele a munkába, célod megvalósításába!
Amennyiben érdeklődsz coaching szolgáltatásaim iránt, kérj ajánlatot Te is.